top of page

Was het nu reclame, marketing of communicatie?

Reclame, marketing en communicatie, drie termen die vaak door elkaar gebruikt worden maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen? In plaats van deze termen naast elkaar te gebruiken als synoniemen is het belangrijk om de rangorde ervan te kennen. Lees verder om te ontdekken hoe reclame, marketing en communicatie zich tot elkaar verhouden en wat de verschillen zijn.

Laten we beginnen met enkele definities. Het gaat eerder om een beschrijving in plaats van één rechtlijnige definitie aangezien verschillende experts hier vaak en uiteenlopende kijk op hebben. Daarbij komt nog dat elk van deze onderwerpen constant evolueert, samen met de consument.


Reclame is een vorm van communicatie met als doel om potentiële klanten te overtuigen om een product of dienst aan te schaffen. De bedoeling van bedrijven is om reclame te gebruiken om de consumptie te bevorderen. Klassiek doen bedrijven dit via het opbouwen en versterken van het merkimago en proberen ze de klanten te binden aan het merk.


Marketing daarentegen is een waarde creëren voor de klant om zo een duurzame relatie met die klant op te bouwen. Ondernemers handelen klantgericht en kijken vaak niet enkel naar individuele klanten maar ook naar de organisatie en maatschappij. Het doel van deze waardecreatie is om daar zelf een waarde voor terug te krijgen. Een vaak gebruikte term is 'waardeproposities', dit zijn de producten, diensten of andere voordelen die een meerwaarde kunnen bieden voor de klanten, organisatie en de maatschappij.


Communicatie gaat verder dan reclame en marketing. Communicatie bestaat ook zonder economische of persoonlijke belangen. Strikt genomen gaat communicatie om het overdragen van een boodschap, dit kan zowel verbaal als non-verbaal. Het kan gaan van schriftelijke tot mondelinge boodschappen maar ook lichaamstaal, voorkomen of intonatie zijn soorten communicatie. Marketing en reclame zijn vormen van het overkoepelende begrip communicatie.

Ook het verschil tussen marketing en reclame kunnen we nog verder ontleden. Bij marketing draait het op de manier waarop een bedrijf met de markt communiceert om haar aanbod in de markt te zetten. Een van de tools die hier vaak voor gebruikt worden is reclame, een vorm van een marketing actie als deel van een marketingstrategie. Via reclame willen bedrijven iets aanprijzen, promoten of bekendheid verwerven. Die bekendheid kan ervoor zorgen dat de verkoop van goederen of diensten stijgt, maar reclame kan ook niet-commerciële doeleinden hebben of een combinatie van beide. Reclame kan voorkomen in verschillende vormen: radio, televisie, advertenties in kranten of magazines, brochures, reclameborden,...


Maar wat nu met marketingcommunicatie? Dat is dan weer communicatie binnen de marketing, en eigenlijk dus ook binnen de communicatie. Het omvat alle middelen waarmee een bedrijf of organisatie communiceert met de eindgebruiker of maatschappij. Het gaat dus concreet om de manier waarop marketing ideeën naar de buitenwereld worden gebracht.


Bij Markethings doen we in essentie aan marketing in de ruime zin van het woord. Maar zoals hier boven beschreven doe je dan ook automatisch aan communicatie. En aangezien we bij Markethings ook vaak gebruik maken van reclame doen we dus aan alle beschreven termen. Benieuwd naar de do's en don'ts zijn van marketing? Hou dan zeker deze blog in de gaten!


Uiteraard is er nog veel meer diepgang in elk van deze vakgebieden. Wil je hier graag meer over leren of ben je benieuwd hoe Markethings uw onderneming kan helpen en jouw verkopen kan stimuleren? Neem dan contact op met ons via niels@markethings.be of +32 475 37 49 90. Een vrijblijvend gesprek is gratis en wij zorgen voor de koffie!

 
 
 

Comentários


bottom of page